Latvijas Universitātes (LU) Inovāciju centrs LUMIC no 20.–22.oktobrim organizēja sporta un aktīva dzīvesveida hakatonu “SportLab 2023”. Hakatona 1.vietas ieguvējas Elīna Krēmere un Elizabete Marta Purviņa intervijā ar LUMIC dalās savā pieredzē, attīstot sporta un aktīva dzīvesveida idejas. Komanda piedāvāja savu veidoto risinājumu – interaktīvo spēli “Roadgames skolām”.

Kāda bija Jūsu komandas ideja?

Mūsu ideja bija paņemt jau eksistējošu aplikāciju, šajā gadījumā “Roadgames”, un to pārtaisīt tieši priekš skolēniem. Skolēni nav spēles mērķauditorija, tādā veidā spēle veicinātu fiziskās aktivitātes ārpus klases un mācību nodarbībām. “Roadgames” jau ir izveidotas savas trases, kur cilvēki var doties ar kājam, velo vai pat auto. Rezultātā mūsu ideja ir ņemt jau gatavas trases, no tām iedvesmojoties, atsevišķi pielāgot spēli skolām. Protams, tur būtu daudz modifikācijas, bet ideja bija par šo.

Ka nonācāt pie idejas?

Pirms hakatona mēs minimāli prātojām par idejām, bet zinājām, ka dosimies spēļu un aplikāciju virzienā, ne ko vairāk. Mums sākumā bija citas idejas ar ko vēlējāmies startēt, bet kopā ar komandas eksperti sapratām, ka “Roadgames” būs īstais! Mums bija bail, ka tā nebūs inovācija, jo kaut kas tāds jau eksistē, var nebūt pietiekoši orģināls, bet tā nebija! Mums universitātē nesen bija studiju kurss par inovācijām, kur tika stāstīts, ka inovācija ne vienmēr ir pilnīgi jauns produkts, tas var būt kaut kas jau eksistējošs, bet ir jāpielāgo vai jāuzlabo jaunai grupai – ar šo domu mēs arī uztaisījām, pārveidojām un modificējām šīs jaunās spēles ideju.

Lai nonāktu pie inovatīvām idejām no sākuma ir vajadzīgs atrast problēmu un tad meklēt pētījumus. Mēs gājām cauri arī 2020.gada pētījumam par skolēnu problēmām sportā, mēklējām atbildes kāpēc viņi negrib sportot, un lielākajai daļai ir tas, ka viņiem nav iespēja izvēlēties ar kādu sportu nodarboties. Izvēle ir tas, kas pietrūkst skolēniem.

Kādi bija hakatona ieguvumi, kā tas Jūs ietekmēja, varbūt izjūtat to vēl šodien? 

Dalība hakatonā atraisa radošo pusi, jūties ļoti motivēts, ideju pilns pat visu nākamo nedēļu pēc hakatona – šķiet, ka visu spēj izdarīt. Ir milzīgs motivācijas pieplūdums. Noteikti jāmin pašapziņas izaugsmi, tas ir apliecinājums sev, ka Tavas zināšanas ir pietiekamas, vari darīt un sasniegt to, ko esi iecerējis. Mēs abas esam 100% pārliecinātas, ka šo ideju ir pilnīgi iespējams īstenot.

Kā Jūs vērtētu atbalstu no LUMIC puses – piešķirto stipendiju – vai tas motivē neapsāties un strādāt/pilnveidoties tālāk?

Šāda naudas balva ir ļoti motivējoša un nepieciešama, lai motivētu sevi neapstāties. Šogad bija ļoti spēcīgi konkurenti, bet tomēr mums izdevās iegūt šo godalgoto 1.vietu, par ko esam ļoti pateicīgas un priecīgas. Mūs pašas joprojām izbrīna kā mēs trīs dienās varējām uztaisīt tādu pētījumu un produktu, kuram mēs pašas ļoti noticējām.

Ar kādiem izaicinājumiem komanda saskārās idejas/darba izstrādes laikā?

Tēma nebija viegla pati par sevi. Atrast izcilo risinājumu bija izaicinājums. Noteikti jāmin, ka mums bija superīga eksperte Līga Vecbērza, kura ļoti palīdzēja un motivēja,  vienmēr atbalstīja. Šis haktons bija arī pierādījums, ka ne vienmēr pirmā ideja ir labākā, vienmēr ir jāaiziet cauri visai prāta vētrai, pirms atrodi risinājumu.

Svarīgākās kompetences, kurām jāpiemīt, lai veiksmīgi attīstītu savu ideju un piedalītos šādos pasākumos?

Ir jābūt motivētam, protams, katram motivācija var būt sava – citam rast risinājumu, rast start-up idejas skici, citam naudas balva, citam atkal tikai, lai uzlabotu savas prezentēšanas prasmes. Ir nepieciešams radošums, lai spētu iziet ārpus no ierastās domāšanas. Jāmāk atrast informācija, lai vispār varētu uztaisīt prezentāciju un pamatot savas domas, argumentēt. Bet vissvarīgākais ir pašam noticēt savai idejai, Tu nevari prezentēt un atbildēt pārliecinoši uz žūrijas jautājumiem, ja pats netici šai idejai. Labas prezentācijas prasmes ļoti palīdz.  Kā arī svarīga ir laba komanda, komandas komunikācija.

Komanda “E kvadrātā” vēlas pateikt lielu paldies sporta hakatona “SportLab 2023” organizatoriem, mentoriem, kā arī konkurentiem. Paldies, ka atvērāt mūsu radošās šķautnes!

 

Programmas un hakatoni tiek īstenoti ar ERAF līdzfinansētā projekta Nr. 1.1.1.3/18/A/007 “Latvijas Universitātes inovāciju granti studentiem” atbalstu.