Ko nozīmē Inkubācijas programma? Šobrīd šādas aktivitātes piedāvā gan LU studentu Biznesa inkubators, gan LU Inovāciju centrs LUMIC.
Inkubācijas programmas laikā komandām ir iespēja uzsākt savas idejas attīstīšanu, validēt to – saprast, vai tavam risinājumam tirgū ir pieprasījums un vajadzība (vai cilvēki ir gatavi par to maksāt). Programmas laikā komandas soli pa solim attīsta savas idejas, veido biznesa modeļa kanvu, pēta tirgus lielumu un definē savu klientu, saprot, kā sasniegt savu auditoriju un runā ar to. Inkubācijas programma ir lieliska aktivitāte, lai komandas saprastu, vai ideju ir vērts attīstīt un vai ar to iespējams nopelnīt.
Kādēļ studentiem ir nepieciešamas šādas programmas? Kādi ir galvenie ieguvumi?
Galvenie ieguvumi – iespēja iegūt jaunas zināšanas, prasmes, kas noteikti palīdzēs turpmākajā dzīvē un ceļā, ko katrs izvēlēsies, kļūstot par sava uzņēmuma vadītāju vai arī algotu darbinieku. Šāda programma paplašina ikviena zināšanu un kontaktu loku. Veidot savu networku jau studiju laikā ir lieliska iespēja, kā paplašināt savas iespējas nākotnē – programmas laikā mentori, ar kuriem tiekas komandas, iepazīst komandu dalībniekus arī individuāli, tādēļ šeit vari sevi parādīt arī potenciālajiem partneriem vai klientiem, ar kuriem iespējams sastrādāsies nākotnē. Jo vairāk jaunu iespēju tu uzņemies, jo vairāk iespēju tev pavērsies!
Saki, lūdzu, kas ir veiksmīgas idejas pamatā?
Ticu, ka jebkuras idejas viena no veiksmes formulām ir laba komanda! Spēcīga komanda var pavilkt pat viduvēju ideju un otrādi – viduvēja komanda var nogremdēt ģeniālu ideju. Ja komandā visiem ir skaidra vīzija, uz ko virzās, kāds ir katra dalībnieka mērķis un motivācija strādāt pie idejas, komanda komunicē savā starpā un pārzina katrs savas prasmes, tad šādai komandai ir lielas iespējas ne tikai attīstīt savu ideju inkubatora programmā, bet arī to turpināt tālāk citās atbalsta aktivitātēs.
Kā panākt savas idejas attīstību un praktisku realizēšanu? Vai ir kāda veiksmes formula?
Manuprāt, visam pamatā ir darbu plānošana un komunikācija savā starpā. Lai praktiski realizētu savu ideju, ir jābūt izstrādātam rīcības plānam vai uzdevumiem, ko katrs komandas dalībnieks ir gatavs darīt. Jo skaidrāk definēti uzdevumi būs idejas sākuma posmā, jo vieglāk sastrādāties būs komandai un veiksmīgāka būs idejas attīstība – komanda strādās harmoniski, sapratīs, kādi speciālisti vai mentori jāpiesaista, kādi ir problēmjautājumi un kur meklēt atbildes.
Kā izskatās tipiskais LU Biznesa inkubators – students? Vai tam ir kādas īpašas rakstura īpašības?
Šāds students ir hustleris. Viņš nāks un darīs un degs par savu ideju un komandu, ar kuru kopā strādā. Šāds students sapratīs, ka viss ieguldītais laiks un darbs palīdzēs viņam virzīties uz priekšu un izaugt – profesionāli un individuāli kā cilvēkam. LU Biznesa inkubatorā, protams, nāk dažādi studenti un katram ir savs mērķis, kādēļ ir pieteicies inkubatoram, bet jebkurā gadījumā – šādi studenti nebaidās no jaunām lietām, kāpj ārā no savas komforta zonas, iepazīstas ar jauniem cilvēkiem un izaicinājumus uztver kā iespēju augt.
Kādi pasākumi un programmas šobrīd ir visaktuālākās un pieprasītākās šobrīd?
Šobrīd vēl aizvien aktuālas ir programmas, kurās var piedalīties pavisam jaunas komandas ar svaigām idejām, taču redzams, ka no studentiem parādās interese piedalīties jau specifiska virziena programmās (piemēram, zaļās tehnoloģijas, digitāli risinājumi). Tas parāda studentu interesi par konkrētām un aktuālām tēmām un viņi seko līdzi šī brīža izaicinājumiem, ar ko saskaras konkrētas nozares gan lokāli, gan globāli.
Tu esi piedalījusies vērtēšanas komisijās un dažādos LUMIC pasākumos. Kādi ir Tavi novērojumi un secinājumi par studentiem un viņu ceļu uz inovācijām?
Mans lielākais novērojums – ļaut pavisam jauniem studentiem mācīties no saviem darbiem, kļūdām, lēmumiem. Jāļauj studentiem pašiem augt un celt savu latiņu. Iepriekš nesapratu, kādēļ jaunie studenti no bakalaura programmām neskatās uz globāliem izaicinājumiem un nemeklē risinājumus, kas varētu iziet arī ārpus valsts robežām, bet, strādājot ar komandām, sapratu, ka ikvienam studentam ir sava pieredzes bagāža, ar ko viņš vai viņa iesaistās programmā un aktivitātēs, tādēļ ir jāļauj viņam pašam iegūt jaunas zināšanas un izaugt, jo tikai tad arī sāks rasties nopietnākas idejas, kuras spēs konkurēt jau plašākā tirgū. Galvenais ir jauniešus mudināt nebaidīties pārdot savu risinājumu un runāt ar potenciālajiem klientiem, vai viņi būs gatavi iegādāties to, pie kā šobrīd strādā komanda. Ļoti bieži komandas ilgi strādā pie sava produkta, bet necenšas saprast, vai vispār kāds to pirks, tādēļ ir jārunā ar komandām un jāsaka, lai vispirms saprot, vai kādam vajadzēs tavu risinājumu un tikai tad veltīt visus resursus, lai izveidotu testējamu produktu.